fbpx

Strikkefasthed

Vi kender det alle sammen. Garnet ligger der og venter på at blive forvandlet til det fineste stykke strikket tøj. Det er næsten magisk, at slå maskerne op og begynde på netop det projekt man har set sig varm på. Jeg kender det i hvert fald lidt for godt. 🙂

Men vi ved det også godt,  der er jo lige den der kedelige strikkeprøve, man burde lave inden, at man slår maskerne op til det projekt man skal i gang med. Meeeeen så vigtig er den jo heller ikke, vel? Og det gør jo alligevel ingen forskel om man præcis rammer den strikkefast der står i opskriften, en enkel eller to masker mere eller mindre pr 10 cm, er jo ingen ting.

Jeg taler af bitter erfaring, og en masse optrævlede projekter, når jeg siger – JO det gør virkelig en forskel.

Hvis vi f.eks. tager  udgangspunkt i chunky MinimaKnit sweateren, her er fastheden 12 masker pr 10 cm.  Du strikker en lille smule stramt, og rammer en fasthed på 13 masker  pr 10 cm, så strikker du lige pludselig hvad der svarer til en str XS i stedet for en str S, som faktisk var den størrelse du skulle bruge.  Eller den anden vej, hvis du strikker lidt løst, og  rammer en fasthed på 11 masker pr 10 cm, strikker du i stedet en str M, når du skulle have strikket en str S.

Men hvad gør man så?

Hvis du strikker stramt, det vil sige har flere masker pr 10 cm end opskriften angiver, så skal du gå en halv til en hel pinde størrelse ned. Strik en ny strikkeprøve for at være sikker på, at du har ramt den rigtige pindestørrelse.

Hvis du derimod strikker løsere end opskriften foreskriver, altså har færrere masker end opskriften foreskriver så skal du gå en halv til en hel pindestørrelse op. For en god ordens skyld – strik en ny (af de der kedelige) strikkeprøver.

Men men men, hvordan skal sådan en strikkeprøve egentlig laves?

For at lave en god strikkeprøve, som giver et retvisende resultat, plejer jeg at slå ca. 10 masker ekstra op end opskriften angiver i fastheden.  Jeg laver kanter i retstrik, sådan så kanterne ikke ruller og derfor er nemmere at tælle.

f.eks. fastheden i opskriften er 21 masker * 24 rækker  pr 10 cm på pind 4mm. Jeg slår 31 masker op, og strikker de første 4 pinde i retstrik. Herefter strikker jeg de 4 første og 4 sidste masker i retstrik, mens de 23 masker i mellem strikkes i glatstrik. Jeg fortsætter i  12 cm og strikker de sidste 4 pinde i retstrik og lukker af.

Bemærk, at det kan være en god ide at vaske og tørrer strikkeprøven før du måler.

Nu ligger jeg strikkeprøven fladt ned og måler 10 cm midten af prøven. Jeg plejer at placere knappenåle, så jeg er sikker på jeg ikke får rykket linialen undervejs. Tæl hvor mange masker der mellem de to knapnåle. Bagefter gentages det, bare i højden, med antal rækker. Voila! Så har du din strikkefasthed 🙂

Hvis opskriften beskriver fastheden  i mønsterstrik, skal strikkeprøven også laves i det samme mønster.

 

Et godt tip, er at noterer hvilket garn du har strikket med, pindestørrelse og fastheden, så slipper du nemlig for øvelsen næste gang du skal i sving med et projekt i det samme garn.

 

Strikkefasthed

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

Scroll to top