fbpx

Danske strikkeopskrifter

Nemme strikkeopskrifter

Hos MinimaKnit finder du et stort udvalg af danske strikkeopskrifter, til når du vil strikke noget nemt. Vi har masser af smukke modeller, både klassiske og moderne, der er let at gå i gang med, når du lige har et par ledige timer ved hånden. 

Vores nemme strikkeopskrifter bruger teknikker som selv en begynder hurtigt kan få fat på. Men at strikke er noget der kan tage lidt tid og tålmodighed, og det er ikke altid at det lige giver mening i første forsøg, og så kan det være nødvendigt at starte forfra. Vores opskrifter kan alle gå i gang med, så længe man har nogle basisting som pinde og måske en maskeholder eller en maskemarkør.

 

På denne side kan du læse meget mere om vores spændende, nemme opskrifter, og måske finde en strikkeopskrift som du har lyst til at gå i gang med, om det så er til dig selv eller en du holder af.

Opskrifter til børn 

Vi har et stort udvalg af nemme strikkeopskrifter til børn. De små projekter er nemme at komme i gang med og færdiggøre, fordi de ikke tager lige så lang tid at strikke som en hel sweater – og derfor kan det være lidt lettere at komme i mål.

Børnestrik og strik til baby indebærer blandt andet søde sweatere, kyser og huer, og de strikkes som regel i blødt, fint garn, så det ikke kradser på de små kroppe.

Hvis du aldrig har strikket før, kan du starte med at strikke en sød lille vest eller måske en hue. Derfra er der ikke langt til at du strikker sweatre, smækbukser eller shorts til børnene omkring dig.

Opskrifter til voksne

Blandt vores nemme strikkeopskrifter finder du selvfølgelig også opskrifter til voksen. Disse projekter tager lidt længere tid, men belønningen er stor, og du vil få et færdigt produkt som du har lyst til at bruge hele tiden. Mange af vores strikkeopskrifter for begyndere er tidløse, så de kan let kombineres med ting du allerede har i dit skab. Blandt andet kan vores Cool Sommer Tee sættes sammen med et par cool sorte eller hvide jeans, eller måske en sød nederdel. Du kan også bruge en af vores veste over en hvid skjorte enten en helt normal en, eller en med søde pufærmer. Det er en perfekt måde at give tøjet din egen stil, og du kan få lov at bruge alle dine yndlingsfarver, eller måske holde dit strik i neutrale farver, som du kan bruge året rundt.

Vi har både nemme strikkeopskrifter  til damer og herrer.

Nemme strikkeopskrifter – til nybegynderen

Hvis du ikke har mod på at begynde på beklædningsgenstande kan du også starte med at strikke grydelapper, karklude, håndklæder og andre ting der ikke kræver så mange forskellige teknikker. Her har du også mulighed for at afprøve forskellige teknikker, for eksempel drejet rib, udtagninger, raglan og meget andet, inden du prøver på en t-shirt eller en sweater.

Selvom du er nybegynder, kan du hurtigt få rutine og selvom dine grydelapper er lidt skæve i starten, skal du nok hurtigt få styr på teknikkerne! Der er også hjælp at hente i vores strikkeopskrifter for begyndere, fordi de er skrevet på en måde der er let at forstå, også for nye strikkere.

En opskrift der er meget let at gå i gang med er for eksempel vores MinimaKnit Beanie, eller måske vores Ret Enkelt pandebånd, der er en af vores gratis strikkeopskrifter.

Tips til begynderen

Nedenfor har vi samlet nogle af vores bedste tips, hvis du er nybegynder og har brug for lidt hjælp til at komme i gang, lige meget om det er det rette udstyr du skal finde, eller hvis du har lidt svært ved at finde rundt i de mange former for garn. I vores opskrifter vil du ofte finde et forslag til garn, men der findes også mange alternativer som du kan bruge i stedet.

Strik er ikke kun til de kolde måneder

Når du tænker på et strikkeprojekt, tænker du sikkert ofte på en sweater i uld eller et par uld-strømper som du kan bruge når det er koldt udenfor. Men faktisk kan du have strik på året rundt! Mange af vores opskrifter af let sværhedsgrad egner sig faktisk godt til sommer og forår, fordi de er lavet i en let garntype og er strikket på tynde pinde. Dette gør dem lette og luftige, og kan matches med et par jeans, over en kjole eller til en lun aften på terrassen.

Udstyr

Der findes masser af udstyr som man kan tilføje til sin samling hvis man er ny til at strikke – men ofte kan du starte ud med få ting. En god saks og et målebånd er oplagt at have, men hvis køkkensaksen og en skolelineal er alt du har at starte med er dette også helt fint!

Strikkepinde

Der findes et hav af forskellige strikkepinde i materialer som metal, bambus og plastik, og det kan være lidt at en jungle. Hvis du har mulighed for at købe et rundpindesæt med forskellige størrelser og længder er du godt i gang med en god samling og kan lave langt de fleste projekter, men hvis du vil starte med et enkelt sæt til dit første projekt for at finde ud af om du kan lide at strikke, er det også en god begyndelse.

Hvis du går i gang med en opskrift og finder ud af at det er for løst eller stramt, kan du vælge en anden pind i den der står i opskriften, men vær sikker på at du overholder fastheden bedst muligt, så det færdige produkt passer dig eller modtageren ordentligt.

Maskeholdere

Maskeholdere bruges hvis du skal have nogle masker på “pause”. Det findes mange forskellige, både snore, pinde der kan låses og meget andet. Du kan også bruge et stykke langt garn, eller måske en anden form for snor, for eksempel en ledning, der gør det lidt lettere at holde styr på maskerne indtil de skal tilbage på pinden.

Maskemarkører

Maskemarkører hjælper dig med at holde øje med hvor du er, hvornår du skal lave en udtagning eller lave en anden teknik. Der findes også mange forskellige af disse, både i plastik, samt smukke maskemarkører med perler i flotte designs. Du kan også bruge en lille nøglering, eller bare en stump garn som du har bundet i en ring.

Teknikker

Strikketeknikker findes der mange af, lige meget om du laver bluser, andet tøj, klude, nemme eller svære opskrifter. Nemme opskrifter indeholder som regel ret og vrang, måske rib og udtagninger, mens sværere opskrifter kan have raglan, snoninger og meget andet.

Nemme strikkeopskrifter for begyndere hos MinimaKnit bekriver brugen af de forskellige teknikker godt og grundigt, og på internettet, for eksempel på YouTube, kan du finde videoer og guides på dansk og engelsk, der beskriver disse teknikker i opskrifterne rigtig godt.

Garn

Strikning er en hobby som man sådan set selv kan bestemme prisen på. Det er nemlig stor forskel på priser på garn. Der findes masser af lækkert mohair og håndfarvet garn, og det er perfekt hvis du vil lave et luksuriøst projekt. Der findes dog også masser af billigt garn, som stadig har en god kvalitet, kan tåle at blive vasket og har flere andre gode fordele – perfekt hvis du er på SU eller hvis du ønsker at strikningen skal være en økonomisk billig hobby.

Der findes mange forskellige typer garn: bomuld, akryl, mohair, uld, alpakka, og forskellige kombinationer af disse der giver forskellige tykkelser, blødheder og meget andet. I de fleste opskrifter finder du et forslag, og hvis du vil bruge et andet mærke eller type, skal du være sikker på at garnet er tilsvarende det du skifter det ud med.

 

Hvorfor skal man strikke?

Det er blevet lidt en trend at strikke – og det er vi vilde med. Unge som ældre griber fat i pindene, og det betyder at der overalt ses hjemmestrik – på sofaen om lørdagen, på jobbet og i sommerhuset. Og det er ikke tilfældigt at mange er gået i gang, især under nedlukningen. Det er en perfekt måde at slappe af på, og lave noget kreativt, enten mens man har et godt podcast i ørerne, mens man snakker over en kop kaffe eller mens man ser en serie. Det er en bæredygtig hobby, især fordi der findes et kæmpe udvalg af bæredygtige garner, og fordi det du selv strikker holder længere end det strik du køber, fordi det har en højere kvalitet.

Mange finder det afstressende at sidde med strikkepindende i hånden, og selv hvis du ikke gør, er det perfekt hvis du har brug for en pause fra skærmen.





Scroll to top