fbpx

Dame Strikkeopskrifter

Hos MinimaKnit finder du et stort udvalg af dame strikkeopskrifter. Om du vil have en lun sweater til de kolde måneder, eller vil prøve noget af det mere trendy sommerstrik, der er blevet populært, så har vi helt sikkert noget, som giver dig lyst til at gå i gang med strikkepindene.

Nogle tror måske at strik behøver at være traditionelt – og til tider lidt kedeligt, men der er faktisk masser af trendy og moderne designs, der gør strik feminint og smart. Man kan strikke alt fra en sød sommer-top til nederdele og shorts, og naturligvis også sweatre med fine mønstre. Nedenfor kan du blive klogere på dame strikkeopskrifter, og måske blive fristet til hvad dit næste – eller måske dit første projekt skal være. Vi har masser af strikkeopskrifter til damer og piger i alle aldre og størrelser.

Lette strikkeopskrifter

Vi har masser af lette strikkeopskrifter. Opskrifter der er lette, kan som regel kendes på at man ikke bruger særlig mange forskellige teknikker. Det vil oftest være ret, vrang og udtagninger og indtagninger. Hvis du aldrig har prøvet at strikke før, behøver du ikke starte med en karklud. Du kan sagtens lave en fin, simpel top eller endda en sweater. Hvad med at prøve en af vores gratis strikkeopskrifter – for eksempel et pandebånd, for at afprøve teknikker som magic loop eller strik med strømpepinde?

Strikkeopskrifter for øvede

Er du mere øvet eller har du lyst til en udfordring? Så kan du bevæge dig ud i et lidt mere avanceret design. Her gør man brug af flere teknikker – for eksempel raglan, mønstre, farveskift og meget andet, der sætter hjernen på prøve.

Sværere strikkeopskrifter kræver ofte lidt mere tålmodighed, fordi de teknikker man laver skal bruge mere opmærksomhed end hvis man bare strikker glatstrik eller frem og tilbage, men heldigvis er alle vores opskrifter gennemtestede og lette at forstå, om du er øvet eller ej.

Hvorfor skal jeg begynde at strikke?

Der er mange gode grunde til at begynde at strikke, og det er også derfor det er blevet lidt trendy, især hos yngre kvinder. Udover at man selv får lov til at lave noget kreativt, er det en kontrast til det forbrugsmønster, der i dag gør sig gældende – man passer måske lige lidt bedre på den hvide sweater man selv har strikket. Derudover er det en god ting at mødes om, enten hjemme, i parken eller på en café. Man har mulighed for at snakke sammen, hjælpe hinanden og det er altid lidt lettere at komme i gang hvis man er flere.

Der er mange, der finder strikning afstressende, for eksempel efter en lang dag. Man kan smide fødderne op, høre et podcast eller se en tv-serie, mens man stille og roligt kommer videre med arbejdet – og lige pludselig er der en færdigstrikket vest.

Hvad skal jeg vide inden jeg begynder at strikke?

Du behøver ikke alverdens strikkeudstyr for at komme i gang med at strikke – faktisk kan man komme ret langt med to strikkepinde og billigt bomuldsgarn! Hvis du ikke har strikket før, er der ofte hjælp at hente på YouTube, hvor der findes mange videoer – både på dansk og engelsk, der viser forskellige teknikker og andre tricks, der kan hjælpe dig med at finde rytmen.

Der findes også dame strikkeopskrifter for helt nybegyndere, hvor der hverken er forkortelser, fagtermer og andet, som kan forvirre dig. Derudover er der ofte gode billeder eller videoer knyttet til.

Mist ikke modet, hvis du ikke fanger teknikken første gang, selv en mester-strikker var engang nybegynder, og har helt sikkert trevlet en masse strik op, fordi det ikke var en succes. Hav tålmodighed og nyd processen – så bliver resultatet bedst.

Andet strik

Hos MinimaKnit har vi selvfølgelig også strikkeopskrifter til resten af familien. Vi har flere forskellige kategorier og mange produkter, fra sweatre til strømper og tilbehør, og vi får ofte nye opskrifter og gode tilbud – nogle gange finder du endda gratis strikkeopskrifter til damer.

Scroll to top